Monday, May 10, 2010

Pemuda Umno Raikan Pelajar Cemerlang Tenom.

TENOM: Seramai 18 pelajar yang memperolehi keputusan cemerlang dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) ,Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) tahun lepas diraikan pada satu majlis, dekat sini baru-baru ini.
Kesemua pelajar PMR,SPM dan STPM yang masing-masing mendapat keputusan cemerlang dari lima buah sekolah daerah Tenom itu menerima,plag sijil dan wang tunai RM150 setiap seorang.

Majlis penyampaian anugerah anjuran Pergerakan Pemuda Umno bahagian Tenom itu dirasmikan Exco Pergerakan Pemuda Umno Malaysia Jamawi Jaafar dalam satu majlis ringkas namun cukup bermakna bagi para pelajar di daerah tersebut.

Jamawi yang juga Ketua Pergerakan Pemuda Umno bahagian Tenom berkata, anugerah yang diberikan merupakan galakan kepada pelajar terbabit agar mereka lebih berusaha dan meningkatkan kecemerlangan pada masa akan datang.

Beliau berkata, para pelajar cemerlang berkenaan diharap dapat menjadi anak-anak yang akan menyumbang kepada kecemerlangan masyarakat pada masa akan datang sekali gus membawa erti yang besar kepada ibu bapa masing-masing.

Bagaimanapun, menurut beliau pelajar yang gagal mendapat keputusan yang kurang memuaskan tidak bermakna mereka tidak cemerlang tetapi harus diberi motivasi dan galakan yang lebih agar cemerlang pada peperiksaan akan datang.

“Walaupun kecemerlangan ini masih di peringkat awal, tetapi secara tidak langsung ia mampu menjadikan sesebuah masyarakat itu lebih baik dalam apa juga ilmu atau bidang yang diceburi sekali gus mampu membangunkan institusi kekeluargaan,” katanya.


Menurut beliau lagi pemberian angureh tersebut merupakan salah satu program yang memang dirancang sejak awal lagi oleh pergerakan Pemuda Umno Bahagian Tenom dengan harapan ianya akan menjadi pendorong kepada para pelajar khususnya dari daerah tersebut agar lebih tekun belajar bagi memperolehi keputusan yang cemerlang.

“ Ini merupakansebahagian dari komitmen pergerakan pemuda Umno bahagian ini, bagi membantu kerajaan khususnya ibu bapa dan pelajar bagi memperkasakan kecermalangan pendidikan di daerah ini, walaupun anugreh ini dilihat sebagai sumbangan kecil dari pemuda namun kita berharap ianya akan menjadi pendorong dalam meningkatkan mitovasi pelajar” katanya.

Turut hadir di majlis tersebut Pegawai Pelajaran Daerah Tenom Ajmal Haji Jumah, pegawai pegawai kanan Pejabat Pelajaran Daerah, guru-guru serta ibubapa pelajar berkenaan.

Sumber: Jaafar Abd Wahid.

No comments:

Post a Comment